Вправи для розвитку вокально-інтонаційних навичок, що впливають
на розвиток пісенної творчості
5 етапів вправ (від простого — до складнішого)
До першого етапу вправ можна віднести вправи для розвитку звуковисотного слуху, вокального інтонування:
- розрізнення високих і низьких звуків;
- розрізнення напряму руху мелодії вгору-вниз;
- розрізнення, хто правильно й неправильно співає.
- «глісандо» на голосних, закритим ротом;
- спів на одному звукові;
- виконання дихальних вправ: чергування швидкого глибокого вдиху і повільного видиху;
- спів малої терції вниз («ку-ку») в різних тональностях (після показу педагога);
- спів звукоряду з п'яти нот в низхідному русі, транспонуючи його;
- спів малої терції вниз (діти кличуть: «Коля»), потім малої терції і квінти вниз — мажорний тризвук (відповідає один з дітей: «Я
йду»);
- спів за допомогою ручних знаків;
- спів народних поспівок та уривків з них.
До другого етапу вправ належать вправи на закріплення вокально-іннтонаційної координації:
- продовження роботи над попередніми вправами;
- спів звукоряду на одному диханні «легато»;
- спів звукоряду «нон легато»;
- спів пісень, які вивчаються на звуки «йо», «ю».
До третього етапу вправ належать такі:
- уміння «настроюватися» за заданим звуком;
- спів по нотах;
- опрацювання навичок швидкого читання нот (без ритму і інтонування);
- швидке, але чітке промовляння звуків звукоряда від любого звуку вгору і вниз.
- спів вправи по схемі до – ре – ре – ре – до – ре від різних звуків вгору та за схемою
- ля – соль – соль – соль – ля – соль) вниз;
- спів мелодії без супроводу, проплескати її ритмічний малюнок.
До четвертого етапу вправ належать вправи на формування і розвиток «ладового відчуття»:
- спів звукоряду у різних тональностях;
- спів стійких і нестійких звуків у різних тональностях.
П'ятий этап – вправи на розвиток чистоти інтонування:
- спів мелодії «a capella» в помірному темпі.