Програма для учнів 5-7 класів
МИСТЕЦТВО
ПРОГРАМА ДЛЯ 5 – 9 КЛАСІВ
Пояснювальна записка
Мистецтво – особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства.
Визначення мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
· виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних ідеалів;
· формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
·розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
· стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
· розвиток художніх здібностей, критичного мислення;
· формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
· наступності між початковою, основною і старшою школою;
· поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;
· інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
· креативності (пріоритет творчої самореалізації);
· варіативності змісту, методів, технологій;
· діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії, як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 кл.). У 8 – 9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва, надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя – на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо.
Загальна тематична структура програми
Клас |
Тема |
Кількість годин на тиждень |
|
Інтегрований курс «Мистецтво» |
|||
Музичне мистецтво |
Образотворче мистецтво |
||
5 |
Види мистецтва |
1 |
1
|
6 |
Жанри мистецтва |
1 |
1
|
7 |
Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
1 |
1 |
|
|
Інтегрований курс «Мистецтво» |
|
8 |
Мистецтво в культурі минулого |
1 |
|
9 |
Мистецтво в культурі сучасності |
1 |
Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у цій галузі, єдність діагностичної, коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної, прогностичної функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти мають стати основні компетентності:
· предметні мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
· міжпредметні естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
· ключові (загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні).
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а рівень особистісних досягнень. Як відомо, значну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка інтегрує результати різних видів діяльності учнів - інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, - дають змогу вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість) оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу коригуючу функції) і підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та взаємне оцінювання.
Тематична структура програми «Музичне мистецтво» (5 – 7 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас |
Тема року |
Теми |
5 |
Види музичного мистецтва |
Музика як вид мистецтва |
Народна музика |
||
Професійна музика |
||
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва (образотворче мистецтво, архітектура, література, театр, цирк, кіно) |
||
6 |
Жанри музичного мистецтва |
Жанри камерно-вокальної музики |
Жанри хорової музики |
||
Жанри камерно-інструментальної музики |
||
Жанри симфонічної музики |
||
7 |
Музика: діалог традицій і новаторства |
Мистецтво в нашому житті |
Новітні музичні явища |
5 клас. Види музичного мистецтва |
|
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Музика як вид мистецтва
Народна музика
|
Учень знає і розуміє: · основні засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу; ·особливості народних пісень і танців, народних музичних інструментів; · значення музики в житті, зокрема в побуті, медіа-просторі; уміє: ·дотримуватися правил співу; · виразно виконувати народні пісні з елементами театралізації, зокрема обрядові, побутові, історичні та ін.; · створювати найпростіший ритмічний супровід до пісні; · інтерпретувати зміст прослуханих музичних творів; · розрізняти тембри співацьких голосів, звучання українських народних інструментів; застосовує: · музичні знання та вміння у власному житті |
Професійна музика
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва |
Учень знає і розуміє: · характерні ознаки програмної та непрограмної, вокальної та інструментальної, хорової та симфонічної музики; · зв’язок народної і професійної музики; · особливості взаємодії музики та інших видів мистецтва (образотворче мистецтво, література, театр, цирк, кіно) ; ·різновиди ансамблів та оркестрів; уміє: · порівнювати твори вокальної та інструментальної музики; · передавати музичні образи в малюнках, пластичних імпровізаціях; · орієнтуватися в поняттях «вокальна», «інструментальна», «хорова», «симфонічна музика»; · розрізняти тембри інструментів симфонічного оркестру; · характеризувати засоби музичної виразності; · інтерпретувати зміст музичних творів і творів інших видів мистецтва; застосовує: · музичні знання та вміння, зокрема форми взаємодії музики з іншими видами мистецтва в процесі комунікації |
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність: · інтерпретувати зміст музичних творів, зокрема у їх взаємозв’язках з іншими видами мистецтва; передавати враження від музики вербальними, художніми засобами, засобами ритмопластики та театралізації; · виконувати пісні серед однолітків, у родині з рухами та ритмічним акомпанементом; · розуміти зв’язок музики з іншими видами мистецтва, застосовувати міжпредметні компетентності у процесі художньо-творчої діяльності; · висловлювати власні судження про музику та інші види мистецтва, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу музики, співпрацювати в малих і великих групах; · проявляти допитливість у процесі пізнання музики, використовувати різні друковані джерела інформації про музичне мистецтво у навчально-пізнавальній та соціокультурній діяльності |
|
6 клас. Жанри музичного мистецтва |
|
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Жанри камерно-вокальної музики
Жанри хорової музики
|
Учень знає і розуміє: ·характерні ознаки жанрів камерно-вокальної та хорової музики (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, меса, літургія та ін.) відповідно до їх призначення; уміє: ·порівнювати камерно-вокальні та хорові жанри; ·виконувати пісні, які виражають різні естетичні почуття; ·інтерпретувати образний зміст камерно-вокальних і хорових творів; ·визначати композиційну будову (форму) музичних творів різних камерно-вокальних і хорових жанрів, типи розвитку; застосовує: ·набуті знання про вокальну та хорову музику у власній виконавській діяльності |
Жанри камерно- інструментальної музики
Жанри симфонічної музики
|
Учень знає і розуміє: ·характерні ознаки музичних жанрів– камерно-інструментальних (прелюдія, скерцо, ноктюрн, етюд, варіації, рондо, соната, квартет та ін.), і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, сюїта та ін.); · особливості музичних циклів, поєднання жанрів; уміє: · співати пісні, зокрема двоголосні; ·інтерпретувати інструментальні твори різних жанрів, визначати їх композиційну будову (форму), типи розвитку музики; застосовує: ·набуті знання про інструментальну музику в процесі міжособистісного спілкування |
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність: ·інтерпретувати музичні твори різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики; · виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі); · застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації, створення домашньої фонотеки, складання програм шкільних і позашкільних концертів; · розуміти зв’язок музики з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності; · висловлювати оцінні судження щодо музики різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до музичної діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку щодо музики з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі; - проявляти активність у процесі пізнання музичного мистецтва, використовувати медіаресурси (радіо, телебачення тощо) у пошуковій діяльності |
|
7 клас.Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
|
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Музичне мистецтво у нашому житті |
Учень знає і розуміє: · музичну культуру рідного краю; · особливості аранжування народної та академічної музики; · специфіку традиційної та сучасної обробки народної музики; · особливості відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці; уміє: · виразно виконувати пісні, створювати елементарний супровід до них; · порівнювати оригінальні музичні твори та їх аранжування; застосовує: · знання та вміння з аранжування народної музики у власній виконавській творчості |
Новаторство в музичному мистецтві |
Учень знає і розуміє: · особливості сучасних музичних явищ (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня); · відмінності між рок-оперою, мюзиклом і класичними музично-театральними жанрами; · виражальні засоби електронної музики; уміє: · розрізняти та виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня); · висловлювати емоційно-ціннісне ставлення до творів сучасного музичного мистецтва; · створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій; застосовує: · знання про сучасні музичні напрями у власній творчій діяльності |
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність: · самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і новаторства; · виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, здійснювати музично-технічне забезпечення шкільних виховних заходів, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності; · розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності; · висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності; · проявляти самостійність у процесі пізнання музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності |
Тематична структура програми «Образотворче мистецтво» (5 – 7 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас |
Тема року |
Теми |
5 |
Види мистецтв |
Графіка |
Живопис |
||
Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво |
||
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) |
||
6 |
Жанри мистецтва |
Анімалістичний жанр. Пейзаж |
Портретний жанр |
||
Побутовий жанр. Натюрморт |
||
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний |
||
7 |
Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
Мистецтво в нашому житті |
Дизайн |
5 клас. Види образотворчого мистецтва |
|||
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||
Графіка |
Учень знає і розуміє: · види графіки; · засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма); · вплив освітлення на виявлення об’єму форми (складові світлотіні); уміє: · обирати формат та різні варіанти розташування елементів композиції; · передавати природні форми засобами художньої виразності графіки; · створювати образи людей враховуючи масштабність і пропорції; застосовує: · засоби графіки для створення художніх образів; · різні графічні техніки та матеріали |
||
Живопис |
Учень знає і розуміє: · види живопису; · засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок); · особливості гармонії кольорів; уміє: · передавати плановість засобами живопису; · утворювати нові кольори та їхні відтінки; застосовує : · різні техніки живопису; · набуті знання та уміння з кольорознавства у творчій діяльності |
||
Скульптура.
Декоративно-прикладне мистецтво |
Учень знає і розуміє: · види скульптури; · засоби художньої виразності скульптури (об’єм, форма, фактура); · скульптурні техніки та матеріали; · закономірності стилізації та композиційні особливості творів декоративно-прикладного мистецтва; · види орнаментів; уміє: · створювати образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів; · стилізувати природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій у різних форматах; · використовувати символіку кольорів при створенні декоративних композицій; застосовує : · різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і скульптурних композиціях |
||
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв |
Учень знає і розуміє: · особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтва; · зв'язок образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, музикою, літературою, театром, цирком, кіно); уміє: · створювати композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва; застосовує: · відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій |
||
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність: · розрізняти види образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, інтерпретувати їх зміст; · розуміти взаємодію образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності у художньо-творчій діяльності; · виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виготовляти сувеніри ( індивідуально, в колі однолітків, в родині); · висловлювати власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в групах; · проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у навчально-пізнавальній діяльності |
|||
6 клас. Жанри образотворчого мистецтва |
|||
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||
Анімалістичний жанр. Пейзаж |
Учень знає і розуміє: · особливості анімалістичного і пейзажного жанрів; · види пейзажів; · закони лінійної та повітряної перспективи; уміє: · створювати образи тварин (площинні та об’ємні, у статиці та динаміці); · передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної перспективи; застосовує: · прийоми компонування елементів зображення у певному форматі у процесі створення врівноваженої анімалістичної та пейзажної композиції |
||
Портретний жанр |
Учень знає і розуміє: · особливості портретного жанру; · види портрету; · послідовність побудови голови людини на площині; · основні пропорції побудови фігури людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці); уміє: · виконувати начерки голови та постаті людини (по пам'яті, за уявою); · створювати образ людини в на площіні та об'ємі; · передавати міміку, емоційні стани, жести людини; застосовує: · художні прийоми для створення шаржів, карикатур |
||
Побутовий жанр. Натюрморт |
Учень знає і розуміє: · особливості побутового жанру і натюрморту; уміє: · виконувати пошукові ескізи варіантів компоновки елементів натюрморту; · спрощувати природні форми до геометричної подібності; · передавати засобами світлотіні та колірними відношеннями цілісність групи предметів, їх об'єм, освітленість; · відтворювати сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних і декоративних композиціях; застосовує : · різні техніки та матеріали у процесі виконання натюрморту |
||
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний |
Учень знає і розуміє: · особливості історичного, міфологічного, релігійного, батального жанрів; · специфіку компонування елементів сюжетно-тематичних композицій; уміє: · виконувати замальовки, начерки, ескізи композиції; · створювати сюжетно-тематичні композиції історичного, батального, релігійного, міфологічного жанрів; · обирати техніку виконання залежно від задуму; застосовує: · закони композицїі та кольорознавства при створенні сюжетно-тематичної картини |
||
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність: · інтерпретувати твори образотворчого мистецтва різних жанрів; · виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки; · розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у творчій діяльності; · висловлювати оцінні судження щодо творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з приводу мистецтва, порівнювати власну думку з думками інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі; · проявляти активність у процесі пізнання образотворчого мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси (радіо, телебачення тощо) |
|||
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
|||
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||
Мистецтво в нашому житті
|
Учень знає і розуміє: · види архітектури; · особливості побудови інтер’єру та екстер’єру; · архітектурні пам'ятки рідного краю, України; · види декоративно-прикладного мистецтва (розпис, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо); · значення оберегової символіки в народному мистецтві; уміє: · зображувати архітектурні споруди, різного призначення (по пам'яті, за уявою); · створювати ескізи архітектурних проектів, інтер’єрів; · розробляти ескізи вишивки з урахуванням традиційної орнаментики та символіки кольорів; · виконувати творчі роботи в техніці «Витинанка»; застосовує: · елементи декоративного розпису для оформлення виробів; різноманітні техніки та прийоми в процесі виготовлення писанки |
||
Дизайн |
Учень знає і розуміє: · види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн); · особливості засобів виразності видів дизайну; уміє: · розробляти ескіз дизайну середовища; · проектувати і моделювати транспортні засоби та побутові вироби, зокрема на основі природних аналогів; · розробляти ескізи одягу з урахуванням традицій і сучасної моди; · розробляти ескізи для різних видів поліграфічної продукції; застосовує: · засоби арт-дизайну у власному житті |
||
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність: · самостійно інтерпретувати художні явища сучасності в єдності традицій і новаторства, розуміти їх зв’язки з природним, соціальним і культурним середовищами; · виконувати творчі роботи з урахуванням особливостей мистецьких явищ сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, застосовувати набуті художні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності; · розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності; · висловлювати критичні судження щодо художніх явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у художній і соціокультурній діяльності; · проявляти самостійність у процесі пізнання художніх явищ сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми у пошуково-дослідницькій діяльності |
|||
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (5 – 7 кл.)
70 год на рік (2 год на тиждень), з них 8 год – резервний час
Клас
|
Тема року |
Теми |
5
|
Види мистецтвa |
Народне і професійне мистецтво |
Взаємодія і синтез мистецтва |
||
6
|
Жанри мистецтва |
Образи природи в мистецьких жанрах |
Образ людини в мистецьких жанрах |
||
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
Мистецтво у нашому житті |
Новітні мистецькі явища |
||
Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм |
||
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама) |
5 клас. Види мистецтва |
|
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Народне і професійне мистецтво
|
Учень знає і розуміє: · основні засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу; · особливості народних пісень і танців, зв’язок народної і професійної музики; · характерні ознаки вокальної та інструментальної музики; · види та засоби художньої виразності графіки, живопису, скульптури; · особливості декоративно-прикладного мистецтва, стилізації; · види орнаментів і символіку кольорів; уміє: · виконувати пісні, зокрема з елементами театралізації, ритмічним супроводом; · порівнювати та інтерпретувати зміст прослуханих вокальних та інструментальних творів програмної та непрограмної музики; · розрізняти тембри співацьких голосів, українських народних інструментів, інструментів симфонічного оркестру; · створювати композиції з графіки, живопису, скульптури, використовуючи різні техніки та матеріали; · добирати формат і варіанти розташування елементів композиції, передавати плановість; застосовує: · набуті музичні знання та вміння для творчої самореалізації; · різні техніки та матеріали графіки, живопису, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва для реалізації творчих задумів |
Взаємодія і синтез мистецтв |
Учень знає і розуміє: · особливості взаємодії різних видів мистецтва (музики, образотворчого мистецтва, архітектури, літератури тощо) та специфіку синтетичного мистецтва (хореографія, театр, цирк, кіно); уміє: · інтерпретувати образний зміст творів різних видів мистецтва; · добирати тематичні мистецькі колекції, передавати зміст музичних образів у малюнках; застосовує: · знання особливостей мови різних видів мистецтва та їх взаємозв’язків у процесі комунікації та художньо-творчої самореалізації |
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність: · інтерпретувати зміст творів різних видів мистецтва, усвідомлюючи їх специфіку та взаємодію; · виконувати пісні, зокрема з імпровізованими рухами та ритмічним акомпанементом; · виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва; · розуміти зв’язок різних видів мистецтва та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі художньо-творчої діяльності; · висловлювати власні судження про мистецтво, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у міжособистісному спілкуванні, співпрацювати в малих і великих групах; · проявляти допитливість у процесі пізнання мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації у навчально-пізнавальній діяльності |
6 клас. Жанри мистецтва |
|||||||||||||||||
Зміст |
Державні вимоги до рівнязагальноосвітньої підготовки учнів |
||||||||||||||||
Образ людини у мистецьких жанрах |
Учень знає і розуміє: · характерні ознаки камерно-вокальних і хорових жанрів (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, літургія та ін.), типи розвитку музики; · особливості жанрів образотворчого мистецтва (портрет, побутовий, історичний, міфологічний, релігійний, батальний); уміє: · виконувати пісні, імпровізувати нескладний супровід до них; · інтерпретувати образний зміст і визначати форму творів камерно-вокальної і хорової музики різних жанрів; · створювати образи людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці), дотримуючись пропорцій побудови голови, фігури; · створювати сюжетно-тематичні композиції в історичному, міфологічному, релігійному, батальному жанрах, компонувати елементи зображення у певному форматі; застосовує: · набуті знання про жанри вокальної музики у власній виконавській діяльності; · закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму |
||||||||||||||||
Образи природи у мистецьких жанрах
|
Учень знає і розуміє: · характерні ознаки музичних жанрів – камерно-інструментальних (прелюдія, ноктюрн, рондо, варіації, етюд-картина, соната тощо) і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта тощо), типи розвитку музики; · особливості жанрів образотворчого мистецтва (пейзаж, натюрморт, анімалістичний жанр); уміє: ·виконувати народні та композиторські пісні; · інтерпретувати зміст і визначати форму творів камерно-інструментальної та симфонічної музики різних жанрів; · створювати живописні й графічні пейзажі та натюрморти; · створювати образи тварин (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці); · передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної перспективи; застосовує: · набуті знання про жанри інструментальної музики у процесі міжособистісного спілкування; · набуті знання про жанри образотворчого мистецтва у процесі інтерпретації художніх творів; · закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму |
||||||||||||||||
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність: · інтерпретувати твори мистецтва різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики; · виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі), створювати домашню фонотеку, складати програми шкільних і позашкільних концертів; · виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки; · розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності; · висловлювати оцінні судження щодо творів мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі; · проявляти активність у процесі пізнання мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси |
|||||||||||||||||
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
|||||||||||||||||
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||||||||||||||||
Мистецтво у нашому житті |
Учень знає і розуміє: ·музичну культуру рідного краю; · особливості аранжування народної та академічної музики; · особливості відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці; · особливості архітектури як виду мистецтва; · найвідоміші архітектурні пам'ятки рідного краю, України; · особливості декоративно-прикладного мистецтва (розпис, писанкарство, вишивка, витинанка, народна іграшка тощо); уміє: · виконувати пісні, створювати вокальні та інструментальні імпровізації; · порівнювати оригінальні музичні твори та варіанти їх обробок, аранжувань; · створювати архітектурні образи у різних техніках (по пам'яті, за уявою); · розробляти ескізи виробів декоративно-прикладного мистецтва та виконувати творчі роботи (розпис, вишивка, витинанка, народна іграшки тощо) з урахуванням традицій; застосовує: ·знання та вміння з аранжування музики у власній виконавській творчості; · знання особливостей архітектури та декоративно-прикладного мистецтва у побуті |
||||||||||||||||
Новітні мистецькі явища, дизайн |
Учень знає і розуміє: · особливості новітніх музичних явищ (джаз, рок, поп , шансон, авторська пісня, мюзикл електронна музика); · види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн); уміє: · виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня); ·створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій; · розробляти ескізи дизайну середовища, транспорту, побутових виробів, одягу, поліграфічної продукції; застосовує: · знання про новітні музичні явища у власній творчій діяльності; · дизайнерські вміння у власному житті |
||||||||||||||||
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність: ·самостійно інтерпретувати мистецькі явища сучасності, розуміючи їх зв’язок із природним, соціальним і культурним середовищами; · виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації; · виконувати творчі роботи з використанням досягнень мистецтва сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, брати участь у соціокультурній діяльності; · розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у соціокультурній діяльності; · висловлювати критичні судження щодо мистецьких явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної та колективної мистецької діяльності; · проявляти самостійність у процесі пізнання явищ мистецтва сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми у пошуково-дослідній діяльності |
|||||||||||||||||
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (8 – 9 кл.) 35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
8 клас. Мистецтво в культурі минулого |
|||||||||||||||||
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||||||||||||||||
Стилі та напрями мистецтва |
Учень знає і розуміє: · особливості стилів і напрямів мистецтва (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс); · вітчизняні архітектурні пам’ятки стародавніх епох; уміє: · порівнювати твори різних видів мистецтва певного стилю чи напряму (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс); · створювати макети архітектурних споруд і виконувати живописні та графічні композиції у різних стилях; застосовує: · набуті знання і вміння у художньо-творчій діяльності, при виконанні проектів; ·спеціальну термінологію під час колективних обговорень явищ мистецтва |
||||||||||||||||
Стилі та напрями мистецтва (продовження) |
Учень знає і розуміє: · особливості стилів і напрямів мистецтва (бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм); уміє: · інтерпретувати та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів; · виконувати ескізи, композиції, театралізації; застосовує: · знання і вміння щодо стилів і напрямів мистецтва у художньо-творчій діяльності, при виконанні індивідуальних і групових проектів; ·спеціальну термінологію в процесі міжособистісного спілкування |
||||||||||||||||
Наприкінці 8 класу учень виявляє здатність: ·інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів відповідно до соціокультурного контексту; · розробляти індивідуальні та колективні проекти з мистецтва різних епох; - застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності; · висловлювати особистісно-ціннісне ставлення щодо мистецтва різних стилів, виявляти комунікативні вміння в процесі обговорення різних явищ мистецтва в групах, виконувати проекти з мистецтва; · здійснювати самостійну пошукову діяльність щодо мистецтва різних стилів, використовувати музейні матеріали |
|||||||||||||||||
9 клас. Мистецтво у культурі сучасності |
|||||||||||||||||
Зміст |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||||||||||||||||
Стилі та напрями мистецтва (продовження) |
Учень знає і розуміє: · особливості стилів і напрямів мистецтва (імпресіонізм та постімпресіонізм, різновиди модернізму і постмодернізму); · спадщину видатних діячів вітчизняного мистецтва; уміє: · інтерпретувати та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів; · створювати живописні, графічні та декоративні композиції у різних стилях і напрямах; застосовує: · знання про стилі та напрями мистецтва для самореалізації, виконання проектів, у процесі художньо-творчої та соціокультурної діяльності |
||||||||||||||||
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва |
Учень знає і розуміє: · види екранних мистецтв, жанри кіномистецтва; ·форми збереження культурної спадщини, роль музеїв та медіа у поширенні мистецтва; · найвідоміші музеї та галереї рідного краю, України, світу; · значущість мистецтва в діалозі культур; уміє: · класифікувати твори мистецтва різних видів, жанрів, стилів і напрямів; · критично оцінювати сучасні явища культури, зокрема телебачення і рекламу; ·створювати ескізи рекламної продукції вітчизняного виробництва; · використовувати комп’ютерні технології, зокрема ресурси Інтернету, для віртуальних екскурсій музеями України та світу, для виконання проектів; застосовує: · набуті художні знання і вміння для саморозвитку, естетизації середовища |
||||||||||||||||
Наприкінці 9 класу учень виявляє здатність: · самостійно інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів, розуміючи їх значення для розвитку культури; · виконувати творчі роботи та індивідуальні або колективні мистецькі проекти з використанням традиційних і комп’ютерних технологій; · застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності; ·виявляти особистіно-ціннісне ставлення до художніх явищ сучасності, висловлювати аргументовані оцінки, брати активну участь у дискусіях, шкільних культурно-мистецьких заходах; · здійснювати самостійну пошуково-дослідну діяльність щодо мистецьких явищ різних стилів і напрямів, використовувати комп’ютерні технології для віртуальних екскурсій, презентації результатів проектної діяльності; створення і оформлення шкільних музейних колекцій, галерей, віталень |
Програму розробили:
Людмила Масол, провідний науковий співробітник лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук (керівник групи);
Оксана Коваленко, начальник відділу Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
Галина Сотська, докторант відділу педагогічної естетики та етики Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НAПН України, кандидат педагогічних наук; старший викладач Житомирського державного педагогічного університету ім. Івана Франка;
Галина Кузьменко, старший викладач кафедри образотворчого мистецтва і дизайну Інституту мистецтв
Київського університету імені Бориса Грінченка;
Жанна Марчук, учитель образотворчого мистецтва гімназії № 290 м. Києва, заслужений учитель України, учитель-методист;
Олена Константинова, вчитель образотворчого мистецтва спеціалізованої школи з поглибленим вивченням англійської мови № 16
м. Києва, вчитель-методист;
Людмила Паньків, доцент кафедри фортепіанного виконавства і художньої культури Інституту мистецтв
Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук;
Ірина Гринчук, доцент кафедри інструментального виконавства Тернопільського національного університету ім. Володимира Гнатюка, кандидат пед. наук;
Надія Новікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 4 м. Бучі, Київська область, заслужений учитель України, кандидат педагогічних наук;
Наталія Овіннікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 119 м. Києва, вчитель-методист.